Δευτέρα 26 Μαρτίου 2012

Ρατσιστική βία και Δήμος Αθηναίων


Από τους New York Times....

Στις 26 Ιανουαρίου 2012 οι New York Times δημοσίευσαν ένα άρθρο της Eva Cosse, μέλους της μη κυβερνητικής οργάνωσης Human Rights Watch, με αντικείμενο τις ρατσιστικές επιθέσεις στην Ελλάδα. Σε αυτό περιγράφεται η άμεση εμπειρία μιας τέτοιας επίθεσης που έγινε τον Ιανουάριο στο διαμέρισμα μιας Αφγανής γυναίκας που ονομάζεται Razia και έμενε με τα τρία ανήλικα παιδιά της στον Άγιο Παντελεήμονα.

Η Razia έκανε καταγγελία στο αστυνομικό τμήμα της περιοχής της, όπως της ζήτησαν οι αστυνομικοί που ήρθαν μετά την επίθεση. Παρότι το σπίτι της βρισκόταν μόλις 300 μέτρα από το αστυνομικό τμήμα, οι επιθέσεις συνεχίστηκαν τις επόμενες δύο νύχτες. Τη δεύτερη νύχτα, ένας επιτιθέμενος ψέκασε υγραέριο στο εσωτερικό του διαμερίσματος μεσα από τις ρωγμές του σπασμένου παράθυρου και προσπάθησε να βάλει φωτιά, ευτυχώς χωρίς επιτυχία.

Η Razia αναγνώρισε ως δράστη κάτοικο γειτονικού κτιρίου, η αστυνομία ωστόσο δεν ανταποκρίθηκε. Το ίδιο βράδυ εκείνη και τα παιδιά της εγκατέλειψαν το διαμέρισμα. Η Eva Cosse αναφέρεται στην διαπιστωμένη δράση οργανωμένων ομάδων στην περιοχή, και παραθέτει τον αριθμό 60 επιθέσεων τους τρεις πρώτους μήνες του 2011, και άλλων 25 τον Μάιο, επισημαίνοντας ότι συνεχίζονται. Τονίζει επίσης δύο καίρια σημεία: την παθητική συμμετοχή όσων ανέχονται τις επιθέσεις, και την ανάγκη η κυβέρνηση να αναγνωρίσει το πρόβλημα της ρατσιστικής βίας και να θέσει ως πολιτική προτεραιότητα την αντιμετώπιση του.


...μέχρι τον Άγιο Παντελεήμονα

Έχουμε αναφερθεί στη ρατσιστική βία στο παρελθόν, και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε.  Mέσω του banner που εδώ και δύο εβδομάδες φιλοξενεί το ιστολόγιο, μπορείτε επίσης να μεταβείτε στον ιστότοπο Και 1 θύμα ρατσιστικής βίας είναι πολύ! του Γραφείου της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα. Δείτε ιδιαίτερα τα ανησυχητικά αποτελέσματα της καταγραφής περιστατικών ρατσιστικής βίας που ανακοίνωσαν την Πέμπτη η Ύπατη Αρμοστεία και η Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

Στο τελευταίο τρίμηνο του 2011 καταγράφονται 63 περιστατικά ρατσιστικής βίας, ενώ υποστηρίζεται ότι λόγω των περιορισμών της πιλοτικής περιόδου της καταγραφής πρόκειται για μικρό μόνο μέρος των επιθέσεων που γίνονται. Σε αυτά τα στοιχεία διαπιστώνονται τάσεις ομαδικής βίας και οργάνωσης στον δημόσιο χώρο, πρακτική «περιπολίας» ατόμων με καλυμένα χαρακτηριστικά που επιτίθενται εν κινήσει, και χρήση μεγαλόσωμων σκύλων για εκφοβισμό. Με βάση αυτή την εικόνα σε περιοχές του κέντρου της Αθήνας, κοντά στην Ομόνοια, στην πλατεία Αττικής και στον Άγιο Παντελεήμονα, αλλά και σε ορισμένες περιοχές της Πάτρας, επισημαίνεται ότι η ρατσιστική βία εξαπλώνεται ραγδαία.

 
Κι όμως δειλοί, μοιραίοι, και άβουλοι

Έναντι αυτής της κατάστασης, ο Δήμος Αθηναίων αποδεικνύεται κατά πολύ κατώτερος των περιστάσεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι αρνήθηκε την παροχή ρεύματος σε αντιρατσιστική εκδήλωση στις 17 Μαρτίου στον Άγιο Παντελεήμονα επικαλούμενος εκτίμηση της Αστυνομίας περί «διασάλευσης της δημόσιας τάξης και ασφάλειας» λόγω ενδεχόμενων επεισοδίων μεταξύ «συμμετεχόντων» και «αντιτιθέμενων» (μπορείτε να δείτε τα σχετικά έγγραφα εδώ και εδώ). Ο πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου Κ. Παπαϊωάννου θεωρεί πως κατά αυτό τον τρόπο ο Δήμος αποδέχεται «πλήρως το άβατο που επιβάλλουν οι ομάδες τραμπούκων».

Φοβάμαι ότι δυστυχώς ο Δήμος Αθηναίων δεν έχει την στοιχειώδη γενναιότητα και αξιοπρέπεια να αναγνωρίσει την, υπαρκτή και όχι υποθετική, διασάλευση της δημόσιας τάξης και ασφάλειας από την διαρκώς αυξανόμενη ρατσιστική βία που εκδηλώνεται εντός των ορίων του, και για την οποία συμβαίνει να σιωπεί. Είναι επιπλέον ακραία θέση να εξισώνεται το συνταγματικό δικαίωμα των πολιτών να διαμαρτύρονται, με τη ρατσιστική βία οργανωμένων εγκληματικών ομάδων.

Και ειλικρινά ντρέπομαι, γιατί επί της ουσίας η στάση του Δήμου Αθηναίων αποτελεί μορφή έμπρακτης ανοχής στην δράση αυτών των ομάδων. Ως προς αυτό, δείτε επίσης την ανακοίνωση της Ελληνικής Ένωσης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, απόσπασμα της οποίας παραθέτω:

Σε μία εξαιρετικά δύσκολη κοινωνική συγκυρία και με εμφανή πλέον την τάση ο ακροδεξιός και ρατσιστικός λόγος να γίνεται ολοένα και περισσότερο λόγος της κεντρικής πολιτικής σκηνής, η απόφαση του Δημάρχου της Αθήνας να ζητήσει τη γνώμη της Αστυνομίας για τη διεξαγωγή αντιρατσιστικών εκδηλώσεων στην πλατεία του Αγ. Παντελεήμονα το Σάββατο 17/03 δημιουργεί έντονες ανησυχίες. Πολλώ δε μάλλον, όταν η γνώμη της Αστυνομίας καταλήγει στην απόφαση του Δημάρχου για μη παροχή ρεύματος στους διοργανωτές της εκδήλωσης λόγω φόβου επεισοδίων. Διαπιστώνεται εδώ το εξής παράδοξο: Αντί ο Δήμος να απαιτεί από την Αστυνομία τη διαφύλαξη μίας ειρηνικής εκδήλωσης που θα διεξαχθεί σε δημόσιο χώρο, ώστε να διασφαλιστεί η απόλαυση ενός συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος όπως αυτό της συνάθροισης, απαγορεύει τη νόμιμη συνάθροιση επειδή η Αστυνομία αδρανεί, αδιαφορεί ή απλώς αδυνατεί να θέσει υπό έλεγχο τις εκτός κάθε ελέγχου –προφανώς- και νομιμότητας δράσεις ρατσιστικών, ναζιστικών ή απλώς τραμπούκικων ομάδων και «πολιτοφυλακών» που ανενόχλητες τα τελευταία χρόνια φτιάξανε το δικό τους άβατο στην περιοχή του Αγ. Παντελεήμονα. Η απόφαση του Δημάρχου συνιστά ένα βήμα στην ενίσχυση αυτού του άβατου.

8 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Καλημέρα!!

Ζω στην Αλεξανδρούπολη και εδώ το σκηνικό έχει ως εξής: Καθημερινά μταναστάστες νεκροί στα σύνορα, ρατσιστικές επιθέσεις στην πόλη, σε ένα μήνα ξεκινάνε τα έργα για το τείχος. Η πόλη φυσικά κινείται στους φυσιολογικούς της ρυθμούς και στο τρίπτυχο καφές - καρέκλα - τζαμαρία. Πρίν μερικές μέρες πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία της Κίνησης Ενάντια στο Ρατσισμό και τη Φασιστική Απειλή (http://www.antiracismfascism.org/)αντιναζιστική διαδήλωση με αποκαρδιωτική συμετοχή του κόσμου. Την επομένη φασίστες από Καβάλα και Αλεξανδρούπολη οργάνωσαν συγκέντρωση στο Φάρο για να τιμήσουν τους νεκρούς της ομάδας ΔΙΑΣ πέρυσι, και στη συνέχεια παρέλασαν μπροστά από καφετέριες με σημαίες, φωνάζοντας τον εθνικό υμνο. Χτες γίνανε 5 προσαγωγές νεολαίων από τους μπάτσους γιατί τάχα καλούσανε κόσμο να διαδηλώσει στην παρέλαση σε τοπικό blog!!!!! Τώρα από την άλλη ο κόσμος που συμμετέχει στο τοπικό "Κοινωνικό Στέκι" (πολύμορφο σχήμα που προήλθε από τις συγκεντρώσεις των "αγανακτισμένων") βάζει σιγά σιγά στην ατζέντα του το μεταναστευτικό (με επικοινωνιακές δράσεις όπως προβολές, ίσως κάλεσμα ομιλητών). Στην πλατεία όταν μιλάμε με τον κόσμο συχνά ακούμε ακραίες θέσεις υπέρ του τείχους κτλ. Προβληματίζομαι αρκετά όταν βρίσκομαι απέναντι σε τέτοιους ανθρώπους για το πως είναι πιο γόνιμο να αναπτύσσουμε την επιχειρηματολογία και τις δράσεις μας...

Δημήτρης

black symphony είπε...

Ό,τι περιγράφεται τόσο στο κείμενο της ανάρτησης όσο και στο παραπάνω σχόλιο αποδεικνύουν το πόσο σαθρή είναι πλέον η ελληνική κοινωνία. Το κλίμα της ξενοφοβίας και της ρατσιστικής βίας που το ακολουθεί είναι αποτέλεσμα μας εξαθλίωσης, εξαθλίωση που γεννά η απώλεια των αξιών και της ανθρωπιάς. Και όσο η οικονομική κρίση και η ύφεση βαθαίνει, τόσο οι μετανάστες θα συνεχίσουν, δυστυχώς, να είναι οι ''αποδιοπομπαίοι τράγοι'' και να βάλλονται από παντού όντας, υποτίθεται, οι υπαίτιοι για την αύξηση της εγκληματικότητας και την απώλεια εργασιακών θέσεων στις οποίες θα μπορούσαν να απασχοληθούν Έλληνες. Και κάτι τέτοιες ακραία επικίνδυνες απόψεις έχουν συμβάλει στην άνοδο του εθνικισμού και του μίσους απέναντι σε αλλοεθνείς. Το ότι η Χρυσή Αυγή, σύμφωνα πάντα με τις τελευταίες δημοσκοπήσεις, σημειώνει ποσοστό άνω του 3% και απειλεί με είσοδο στη Βουλή είναι απλά θλιβερό. Ντροπή μας...

Ανώνυμος είπε...

Χαιρετώ ξανά και επισημαίνω κάποια χαρακτηριστικά καθώς στο επόμενο διάστημα θα δόσουμε οργανωμένα τουλάχιστον από δω τη μάχη ενάντια στο τείχος και τη συμβολική του σημασία.

Το blog που τρέχει η ανοιχτή συνέλευση Ορεστιάδας είναι το http://stopevroswall.blogspot.com

Σύμφωνα με έρευνα που πριν λίγο ανακάλυψα η πλειοψηφία του νομού ασχολείται με τη γεωργία, ένα 20% με τη βιομηχανία (η συντριπτική πλειοψηφία είναι οικογενειακές βιοτεχνίες) και οι υπόλοιποι στις υπηρεσίες (κυρίως δημόσιοι υπάλληλοι) ενώ και ο στρατός έχει σημαντική παρουσία.

Η πόλη είναι πολύ νέα, συνεπώς η πλειοψηφία των άνθρώπων μέσης ηλικίας και οι μεγαλύτεροι προέρχονται από αγροτικές κοινωνίες χωριών της Θράκης.

Σε γενικές γραμμές εμπερικά καιόπως αποτυπώνεται και στο εκλογικό αποτέλεσμα η πόλη είναι συντηρητική και απαθής.

Τέλος, το δημοτικό συμβούλιο απέρριψε το ενδεχόμενο δημιουργίας πλωτών φυλακών στο λιμάνι (2 ολλανδικά καράβια) και κρατά σταθερά αρνητική θέση απέναντι στην εξώρυξη χρυσού (αυτό το τεράστιο περιβαλλοντολογικό θέμα).

Δημήτρης

aris.cs είπε...

Ευχαριστώ πολύ για τα σχόλια, όσο και για την ενδιαφέρουσα ενημέρωση - λόγο φόρτου εργασίας επανέρχομαι λεπτομερώς αύριο!

: )

aris.cs είπε...

@ Δημήτρης

Ευχαριστώ πολύ για τις πληροφορίες, και λυπάμαι που δεν ήταν δυνατόν να απαντήσω νωρίτερα - οι προθεσμίες βλέπεις, έχουν την κακή συνήθεια να είναι αμετακίνητες.

Δεν γνώριζα τα περισσότερα από όσα έγραψες, ούτε είχα υποψη μου το blog της ανοιχτής συνέλευσης Ορεστιάδας, το οποίο μου έκανε θετική εντύπωση, τόσο ως προς την δουλειά που έχει εμφανώς γίνει για αυτό, όσο και ως προς τον ανοιχτό και πολυσυλλεκτικό χαρακτήρα των αναρτήσεων του.

Δεν έχω βρεθεί ποτέ στην Αλεξανδρούπολη, ωστόσο καταλαβαίνω το κλίμα που περιγράφεις στην περιοχή. Φοβάμαι επίσης πως δεν είναι ριζικά διαφορετικό από αυτό που μπορεί κανείς να βιώσει και αλλού. Ως προς το ερώτημα πώς είναι πιο γόνιμο να αναπτύσσεται η επιχειρηματολογία και η δράση, νομίζω πως η απάντηση ποτέ δεν υπήρξε απλή ή εύκολη. Ή τουλάχιστον εγώ δεν έχω μια τέτοια έτοιμη. Αντίστοιχα με εσένα προβληματίζομαι, αναζητώ, και κυρίως συζητώ με ανθρώπους που έχουν παρόμοιες ανησυχίες. Και θέλω να πιστεύω ότι αυτά τα στοιχεία δίνουν την δυνατότητα όχι μόνο να προκύπτουν ενδεχομένως ενδιαφέρουσες και χρήσιμες απαντήσεις, αλλά και αυτές να εξελίσσονται και να γίνονται καλύτερες.

Κατά τη γνώμη μου, ένα από τα βασικά προβλήματα είναι οι όροι υπό τους οποίους διεξάγεται η δημόσια συζήτηση, το ευρύτερο πλαίσιο της αν θέλεις, όλα αυτά που γίνονται αντιληπτά ως συμφραζόμενα και συχνά θεωρούνται δεδομένα, ενώ κάθε άλλο παρά δεδομένα είναι. Δίνω ένα πρακτικό παράδειγμα: η Διεθνής Αμνηστία, όπως έχουμε ξαναγράψει, αρνείται να χρησιμοποιήσει τον όρο 'λαθρομετανάστης'. Όπως υποστηρίζει:

"Η Διεθνής Αμνηστία δεν χρησιμοποιεί τον όρο «λαθρομετανάστης», πιστεύοντας ότι ο όρος «λαθραίος» δεν είναι δόκιμος για έναν άνθρωπο. Επιπλέον, υποδηλώνει και εκφράζει την έννοια της εγκληματικότητας."
(http://www.amnesty.org.gr/refugeesfaq)

Ωστόσο πρόσφατο ρεπορτάζ του Mega για τα κέντρα κράτησης χαρακτηρίζεται από την χρήση του όρου 'λαθρομετανάστες' και παραγώγων του. Οι όροι αυτοί εμφανίζονται σε έξι τίτλους που κυριαρχούν εναλλασσόμενοι κατά τη διάρκεια του ρεπορτάζ, και χρησιμοποιούνται επίσης τρεις φορές στο voiceover των ρεπόρτερ. (http://www.megatv.com/megagegonota/summary.asp?catid=17533&subid=2&pubid=29049830)

Το ρεπορτάζ εστιάζει στην προβληματική ρητορική του υπουργείου, και αν και στο τέλος περιλαμβάνει αναφορά σε κριτικές κομμάτων για τα κέντρα κράτησης, αυτή είναι χρονικά περιορισμένη και ενταγμένη στο ευρύτερο αυτό νοηματικό πλαίσιο που προσδιορίζεται από τη χρήση των συγκεκριμένων όρων. Και ακριβώς επειδή ο δημόσιος λόγος στην Ελλάδα έχει υιοθετήσει κατά μεγάλο μέρος συντηρητικές αντιλήψεις, είναι σημαντικό να ακούγονται όσο το δυνατόν περισσότερο εναλλακτικές οπτικές από συλλογικότητες πολιτών, μη κυβερνητικές οργανώσεις, και πολιτικούς χώρους. Το ξέρω ότι αυτό δεν είναι πάντα εύκολο, αλλά ακριβώς για τον ίδιο λόγο νομίζω ότι αξίζει.

aris.cs είπε...

@ black symphony

Έχεις απόλυτο δίκιο ως προς το εγχείρημα μετατροπής των μεταναστών σε "αποδιοπομπαίους τράγους". Και είναι το ίδιο δημαγωγική η επιχειρούμενη σύνδεση τους με θέματα δημόσιας υγείας, όπως διαφαίνεται στις δηλώσεις του υπουργου στο video που αναφέρω παραπάνω, αλλά και σε παλαιότερες δηλώσεις άλλου υπουργού (http://antiphono.wordpress.com/2011/12/22/%CF%84%CE%BF-aids-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%B7-%CF%86%CE%BF%CE%B2%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B4%CE%B7%CE%BC%CE%B1%CE%B3%CF%89%CE%B3%CE%AF%CE%B1/)

Η καλλιέργεια ηθικών πανικών δεν είναι φυσικά κάτι καινούριο. Όσοι και όσες ενδεχομένως ενδιαφέρεστε για αυτά τα θέματα, μπορείτε ενδεικτικά να δείτε τα παρακάτω κείμενα:

Welch, M. & Schuster, L. (2006) Detention of asylum seekers in the UK and US: deciphering noisy and quiet constructions, στο Critcher, C. (επιμ.) Critical Readings: Moral Panics and the Media, Maidenhead: Open University Press, 162-174

Lynn, N., & Lea, S. (2003) 'A phantom menace and the new Apartheid': the social construction of asylum-seekers in the United Kingdom, στο Discourse & Society, 14(4): 425-452

Η ενσωμάτωση ξενοφοβικών στοιχείων στον λόγο κεντρικών πολιτικών φορέων είναι τουλάχιστον ανησυχητική. Μπορεί να μην είναι παρά δημαγωγική και λαϊκιστική, δεν παύει ωστόσο για αυτούς ακριβώς τους λόγους να τροφοδοτεί επί της ουσίας τον εθνικισμό και το ρατσισμό. Με δυο λόγια, νομίζω πως το πρόβλημα είναι αρκετά ευρύτερο από τις όποιες καταγραφές ακραίων οργανώσεων σε δημοσκοπήσεις, οι οποίες συχνά έχουν αποδειχθεί κάθε άλλο παρά έγκυρες.

Ωστόσο έχεις δίκιο: πριν δύο χρόνια δεν ήταν αναμενόμενο νεοναζιστική οργάνωση υπεύθυνη για βίαιες επιθέσεις να αποκτήσει έδρα στο συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων, κι ας έγινε αυτό δυνατό λόγω αυξημένης αποχής. Ας αναλογιστούμε λοιπόν τι δεν θέλουμε να συμβεί στο άμεσο μέλλον, και σε τι είδους κοινωνία θέλουμε να ζούμε.

Διαφορετικά, ακριβώς όπως το είπες: ντροπή μας...

Ανώνυμος είπε...

Ταραααμ!!!
Ιδού λοιπόν πως προσέγγισε το τοπικό κανάλι την απόφαση της κυβέρνησης για τα στρατόπεδα συγκέντρωσης μεταναστών.

http://www.deltatv.gr/v2/main.aspx?mode=news&data=01-04-12-5-E%CE%B9%CE%B4%CE%B7%CF%83%CE%B5%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%AF%CE%B1

τώρα όσον αφορά τα κόμματα της Αριστεράς επειδή το τελευταίο διάστημα συμμετέχω σε πυρήνες του ΣΕΚ (σοσιαλιστικό εργατικό κομμα) έχω βαρεθεί να βλέπω και να ακούω καθαρά μαρξιστικές αναλύσεις πάνω στο ζήτημα (αντίφαση να είμαστε ρατσιστές με κάθε εργάτη, ταξική πάλη, και γενικότερα όλες αυτές οι χοντρές διαχωριστικές γραμμές) με λογο σε πολλές περιπτώσεις εθνικό (ανάλυση της "κρίσης" με όρους νεοελληνικής ιστορίας - χούντα, γερμανοτσολιάδες κτλ

χαιρετισμούς.. Μου δίνετε κουράγιο, εύχομαι δύναμη στη συνέχεια

Δημήτρης

aris.cs είπε...

Ευχαριστούμε και ανταποδίδουμε. Κουράγιο νομίζω αντλούμε όλοι, ο ένας από τον άλλον, και για εμένα δεν έχει ιδιαίτερη σημασία αν κανείς δραστηριοποιείται σε μια συνέλευση πολιτών, μια μη κυβερνητική οργάνωση, ή ένα κόμμα. Προφανώς συμφωνώ περισσότερο με ορισμένες απόψεις παρά με άλλες, νομίζω όμως ότι όλοι έχουν την δυνατότητα να προσφέρουν από τη θέση που βρίσκονται με διαφορετικούς τρόπους. Αυτό που έχει σημασία είναι να αρθρώνονται εναλλακτικές οπτικές, να αίρεται η ομοιομορφία και να προβληματοποιείται ο επίσημος λόγος που στιγματίζει τους μετανάστες εμφανίζοντας τους ως πρόβλημα 'νόμου και τάξης'.

Το video του Δέλτα tv φοβάμαι πως δεν κάνει δυστυχώς τίποτα περισσότερο από το να μηρυκάζει την επίσημη γραμμή, και μάλιστα με αρκετά άγαρμπο τρόπο. Π.χ. στο 6.36 η βουλευτής λέει:

"Αλλά και στο ίδιο το σώμα της αστυνομίας που ασχολείται με αυτούς, θα τους δώσει μια καλύτερη..., δεν θα ασχολούνται με το πρόβλημα θέλω να πω όλο αυτό, όλη την ώρα, θα υπάρχει ένα πρόγραμμα, θα υπάρχουν security, θα υπάρχει..., θα υπάρχουν γιατροί, θα υπάρχει προστασία και των αστυνομικών από αυτές τις, από τους, από αυτές τις ασθένειες"

Τι να πει κανεις, απλά τραγική...